Artūras Jevdokimovas: „Filmas nėra vien apie rūbus, tai apie mus pačius"

Antradienio vakarą  bibliotekoje vyko kino vakaras - dokumentinio filmo „Second hand", debiutavusio šių metų festivalyje „Kino pavasaris", peržiūra ir pristatymas su filmo režisieriumi Artūru Jevdokimovu.

Filmo sumanymas kilo režisieriui ir prodiuseriui Arūnui Mateliui, kai jis perskaitė žurnalisto Arūno Sprauniaus trijų žaismingų ir su humoru parašytų straipsnių ciklą apie savo patirtį dėvėtų drabužių versle užsienyje. Filmą pradėjo kurti Ramunė Rakauskaitė. Ji nufilmavo daug medžiagos, bet, anot A. Matelio, ji labai inteligentiška, o filmas turėjo būti chuliganiškas, su rizikos elementais, todėl tolimesnį filmavimą perėmė Artūras Jevdokimovas, kurio prigimtį šis filmas atitinka labiau. „Second Hand" herojai – dėvėtų drabužių versle dalyvaujantys sumanūs lietuviai. Didžiojoje Britanijoje nuo seno gyvuoja stiprios labdaros tradicijos. Britai išmeta ar atiduoda labai daug nereikalingų daiktų tiems, kuriems jų reikia, norėdami padėti benamiams, neįgaliems vaikams ar ligoniams. Tačiau verslūs lietuviai apgaulės būdu kraunasi pinigus. Emigrantai ne tik surenka prie namų sudėtus maišus su labdarai skirtais drabužiais, bet ir plėšia labdaros konteinerius, kurie keliauja į Lietuvą, aplink Lietuvą ar net, pasak režisieriaus, grįžta atgal: „Tai labai didelis ir specifiškai lietuviškas verslas. Tų drabužių atvažiuoja tiek, kad užtektų kelioms Lietuvoms."

„Filmas nėra vien apie rūbus, tai apie mus pačius",- toliau pasakoja filmo režisierius. Filmo kūrėjai, dirbdami beveik šešerius metus, susidūrė ir su XXI a. vergija, ir vienatve, amžina emigranto etiketės dalia bei skirtingais žmonių likimais. Paklaustas apie filmo vertinimus, nuomones, režisierius atskleidžia, kad filmas buvo suprastas, žiūrimas taip pat labai skirtingai: vieniems tai kėlė juoką, kitiems liūdesį. Savo ruožtu prodiuseris A. Matelis negailėjo pagyrų režisieriui: „A. Jevdokimovui pavyko apie liūdniausius dalykus – dėvėtų drabužių verslą – papasakoti itin linksmai, nuo paprastų dalykų pereiti iki metaforos – „second hand" aistrų, žmonių, gyvenimo."

Parengė Dainora Narkūnienė